Aasta e-kursus humanitaarvaldkonnas: „Erialane eesti keel (üldehitus)“
Kursuse autor Maarika Rümmel, Ida-Virumaa Kutsehariduskeskus
Mis tegi Sinu arvates just Sinu kursuse auhinnaväärseks ja eriliseks?
Kursuse „Erialane eesti keel üldehitajatele” materjal oli mõeldud eelkõige vene õppekeelega koolidest põhikooli baasil õppijatele, kes on tulnud õppima kutseõppeasutustesse. Eri tüüpi ülesannetega kursus aitab näidata õpilastele erinevaid võimalusi eesti keele kui erialakeele õppimisel ning õpetamisel, tõstab valitud elukutse prestiiži, suurendab õpilaste huvi ehituseriala vastu ja valmistab õppijaid ette eestikeelses töökeskkonnas suhtlemiseks. On selliseid ülesandeid, mis arendavad õppijate kõiki osaoskusi: rääkimis-, lugemis-, kuulamis- ja kirjutamisoskusi. Iga teema lõpus on keelekeskkonnaga seotud ülesanded, mis aitavad kinnistada läbitud materjali. Arvan, et õppimisel ja õpetamisel aitab ka loogiline kursuse ülesehitus. Kursusel on palju teste, ristsõnu, mis muudavad keeleõppimise huvitavamaks. Lähtudes õppijatelt kogutud tagasisidest, on tegemist igati kasuliku kursusega erialakeele omandamisel.
Millised olid peamised raskused ja takistused kursuse koostamisel?
See oli loomulikult suur lisatöö. Kuna ma ei ole infotehnoloogia spetsialist, siis oli tehniline külg minu jaoks väga raske. Haridustehnoloogi Olga Šumailova abil lahendasin edukalt kõik tehnilised küsimused. Aitäh talle. Ajanappus takistas teha rohkem kui oleksin soovinud.
Mis on Sinu enda jaoks e-kursuse loomise ja läbiviimise juures kõige suurem töörõõm?
Olen kõikide tundide materjalid pannud üles Moodle veebikeskkonda. Suurim rõõm oli see, kui nägin, et õpilased on minu kursusest huvitatud.
Millist nõu annad teistele e-tegijatele?
Kasutage maksimaalselt e-õppe võimalusi, see on raske, kuid väga huvitav ja loominguline töö.
Soovin kõigile julget pealehakkamist!
- Aasta e-kursus reaalvaldkonnas: „Ettevalmistus bioloogia eksamiks (riigieksamiks)“
Kursuse autor Allan Lorents, Pärnumaa Kutsehariduskeskus
Mis tegi Sinu arvates just Sinu kursuse auhinnaväärseks ja eriliseks?
Lihtne ja loogiline ülesehitus, millele on kindlasti kaasa aidanud e-õppekeskkonna Moodle struktuur. Samas olid kursuse koostamisel suureks eeskujuks kursused, kus olen ise osalenud. Siinkohal tänud heale õpetajale Lehti Piltile.
Millised olid peamised raskused ja takistused kursuse koostamisel?
Mingeid suuri ja ületamatuid raskusi kursuse koostamisel ei olnudki. Ainuke suuremat kokkuvõtmist vajav tegevus oli arvutis hajali olevad failid ja peasolevad mõtted üheks tervikuks kursusena kokku vormida. Olin enne oma kursuse koostamist ka ise erinevatel e-kursustel käinud, kus juba tegijad oma muresid-rõõme jagasid. Need kogemused olid abiks igasuguste raskuste ületamisel.
Mis on Sinu enda jaoks e-kursuse loomise ja läbiviimise juures kõige suurem töörõõm?
Kindlasti oli väike töövõit, et kursus üldse valmis sai. Inimene on ju oma loomult laisk, kuid suutsin end kokku võtta. Kursuse läbiviimine oli muidugi pikk ja vaevarikas protsess, kuid õpilaste rahulolev tagasiside ja head tulemused riigieksamitel, on selle vaeva kuhjaga tasunud.
Millist nõu annad teistele e-tegijatele?
Soovitan kõigile kursuste loojatele kindlasti enne oma kursusega alustamist, osaleda mõnel e-kursusel õpilasena. See aitab tulevikus palju vigu vältida ja õpilasi paremini mõista.
Aasta e-kursus sotsiaalteaduste valdkonnas: “Sissejuhatus reklaami. Piiridega loovus ja reeglitega mäng.”
Kursuse autor Merit Karise, Tartu Kunstikool
Mis tegi Sinu arvates just Sinu kursuse auhinnaväärseks ja eriliseks?
Loodan, et nii tehniline kui esteetiline lihtsus ja selgus. Reklaam on üldse tänuväärne teema õpetamiseks, vaimukad reklaamid lisavad lugemismaterjalile vaheldust ja meelelahutust.
Millised olid peamised raskused ja takistused kursuse koostamisel?
Suuri raskusi kursuse koostamisel polnudki, sest Tartu Kunstikool koolitas mind enne töö alustamist kahel veebikursusel, kus veebikursuse tegemist ja veebi teel õpetamist õpetati. Väiksemaid probleeme tuli ette küll. Näiteks ei teadnud ma, et pildid tuleb eXe programmi jaoks õigesse suurusesse panna, brauser surub küll pildi kokku, aga sel juhul jääb pilt sakiline. Teistelt lehtedelt videoid linkides ei saa kindel olla, et need seal aastaid püsivaid, nii et tõmbasin klipid alla tasuta programmiga FLV Downloader. Muudes formaatides videod konvertisin ka flv-deks, et kasutaja saaks neid vaadata laialt levinud FlashPlayeriga. Tehnilise töö tegi lihtsamaks ka see, et alati sain nõu küsida professionaalsest veebidisainerist kaasalt.
Mis on Sinu enda jaoks e-kursuse loomise ja läbiviimise juures kõige suurem töörõõm?
Väga hea oli see, et e-kursuse jaoks tuli oma õppematerjal kriitilise pilguga üle vaadata, keskenduda olulisimale, lühendada, otsida juurde selgitavaid näiteid.
Millist nõu annad teistele e-tegijatele?
Mul oleks hoopis palve-üleskutse e-õppe arendajatele: oleks vaja kohta, andmebaasi, kuhu oleks kokku kogutud tasuta programmid, abivahendid, onlain-rakendused nagu ülalmainitud FLV Downloader, konvertijad jne, mille abil õpetajad saaksid lihtsalt veebimaterjale teha. Kõik kasutajad, kes mõne uue tasuta abivahendi leiavad, võiksid saada sinna linke lisada.
Aasta e-kursus oskusainete valdkonnas: „Haljasalade rajamine ja hooldamine“
Kursuse autor Katrin Uurman, Räpina Aianduskool
Mis tegi Sinu arvates just Sinu kursuse auhinnaväärseks ja eriliseks?
Väga hea küsimus…Võibolla kursuse ja materjalide ülesehitus, kujundus, õpilaste- ja õpetajavaheline aktiivne suhtlus kursusel. Aga see, et auhind… see oli minu jaoks suur üllatus. Ei osanud arvata, sest ma ei ole ju kuigi kaua e-kursustega tegelenud.
Millised olid peamised raskused ja takistused kursuse koostamisel?
Kuna ma olin juba varem ühe e-kursuse koostanud, siis erilisi raskusi ega takistusi polnud. Kõik juba tuttav ja selgeks õpitud. Mõnikord esines probleeme küll, kuid need olid hoopiski tehnilist laadi. Materjale tuli osadeks jagada, kuna liialt suuri faile ei saa üles laadida ja kui see õnnestuski, siis nende avamine võttis õpilastel palju aega.
Mis on Sinu enda jaoks e-kursuse loomise ja läbiviimise juures kõige suurem töörõõm?
Igasuguste õppematerjalide loomine on omamoodi tore ja pakub naudingut. Veelgi rohkem pakub rõõmu see kui lõpuks kõik toimib ja nii nagu peab. Ja suhtluse pool… sest foorumites räägivad ka need, kes muidu tunnis sõnagi ei ütle. Loob võimaluse käsitleda teemasid laiemalt ja pakkuda lisamaterjale neile kes tunnevad aine vastu sügavamat huvi. Klassitunnis on piiratud aeg ja alati ei ole võimalik kõike laiemalt käsitleda kui aineprogramm ette näeb.
Meeldib ka see, et e-kursus loob võimaluse õpilastel endil luua midagi, mida saab hiljem õpingute käigus kasutada. Näiteks vahend “sõnaraamat”, andmebaas. Mitu õpilast jõuab ikka rohkem materjale läbi uurida kui üks.
Millist nõu annad teistele e-tegijatele?
Külma närvi, rahulikku meelt ja julget pealehakkamist!!!:) See tasub ennast ära!
Mitmekesiste õppematerjalide eripreemia: „Inglise ärikeel A III“
Kursuse autor John Rodriquez, Tallinna Tehnikakõrgkool
Mis tegi Sinu arvates just Sinu kursuse auhinnaväärseks ja eriliseks?
Ei oska öelda. Ma ei ole vaadanud lähemalt teisi kursusi. Olen enam-vähem rahul oma kursusega, aga samal ajal võib alati teisiti teha ja tulevikus, kui ma olen uusi oskusi ja teadmisi saanud, tuleb kindlasti aeg suurte muudatuste sisseviimiseks.
Millised olid peamised raskused ja takistused kursuse koostamisel?
Erilisi raskusi või takistusi ei olnud.
Mis on Sinu enda jaoks e-kursuse loomise ja läbiviimise juures kõige suurem töörõõm?
Loomise juures: kui ma mõtlesin välja, kuidas ära kasutada Gliffy pedagoogiliselt efektiivsel ning suhteliselt huvitaval viisil. Läbiviimise juures: kui ma nägin tudengite tulemusi.
Millist nõu annad teistele e-tegijatele?
Tuleb proovida kõike võimalikku, et äratada tudengite õppimishimu. Kui midagi ei õnnestu, tuleb lihtsalt midagi muud proovida.
Ole alati valmis kursust korrigeerima või isegi täiesti ümber tegema. Tuleb olla paindlik ja reageerimisvõimeline;
Hoia eesmärke silme ees.
Juhendmaterjalide eripreemia: „Programmeerimine VBA Excel keskkonnas“ ning „Programmeerimine Visual Basic keskkonnas“
Kursuse autor Olga Popova, Ida-Virumaa Kutsehariduskeskus
Mis tegi Sinu arvates just Sinu kursuse auhinnaväärseks ja eriliseks?
Peamine, mis tegi minu kursuse auhinnaväärseks ja eriliseks on see, et e-kursus koosneb erinevatest juhendmaterjalidest õpilastele.
Esitletud kursuse materjal on loogiline, järjestikune ja on tehtud lihtsate asjadega huvitavaks. Kursus sisaldab erinevaid teste, interaktiivseid loenguid, praktilisi ülesandeid ja kursuse tagasisidet. Igale teoreetilise teema sisule on lisatud sisukord viidetega tekstile, mis annab võimaluse valida vajalikke materjale õppimiseks või kordamiseks ning aitab tekkinud küsimustele õigeid vastuseid leida. Iga teema alguses on määratud eesmärgid. Oodatavad õpitulemused on lahti seletatud põhjalikult, arusaadavalt, huvitavalt, mõistetavalt, nõuannete ning seletustega.
Praktiliste ülesannete lahendused ning graafilised seletused teevad kursust arusaadavamaks. Ülesannete kirjeldused sisaldavad nende täitmise eesmärke, selgeid ja üheselt mõistetavaid tööjuhendeid, kindlaksmääratud tähtaega ja hindamise kriteeriumeid.
Pärast õppuri poolt ülesande täitmist ja üleslaadimist õppekeskkonda on õpilasel võimalus saada õpetaja poolset tagasisidet ülesande kohta.
E-kursusel kasutatakse uuenduslikke tehnoloogilisi lahendusi: avatud sõnastik, Wiki keskkond, loengud – seletused, küsimused – vastused, töövihikud, jutukad ning foorumid.
Millised olid peamised raskused ja takistused kursuse koostamisel?
Kuna olen infotehnoloogia õpetaja, siis raskusi ja takistusi kursuse koostamisel väga ei tekkinud. Muidugi oli vaja e-kursuse struktuuri loomise metoodikat analüüsida. Selles aitas mind Ida-Virumaa Kutsehariduskeskuse haridustehnoloog Olga Šumailova.
Mis on Sinu enda jaoks e-kursuse loomise ja läbiviimise juures kõige suurem töörõõm?
Kõigepealt, et selline õppimisstiil meeldib õpilastele väga;
Minu e-õppe alaste teadmised kasvavad;
Kõik õppematerjalid, ülesanded ja kodutööd nüüd ühes kohas;
On võimalus õppetegevusi diferentseerida ning materjale valida raskuse järgi;
Õppesisu edastamiseks saab kasutada erinevaid meetodeid (rühmatööd, iseseisvad tööd, individuaalsed tööd, testid)
Millist nõu annad teistele e-tegijatele?
Soovitan oma kursuste õppematerjalides kasutada praktiliste ülesannete näiteid, kuna need aitavad õpilasi õppematerjale iseseisvalt läbi uurida.
Koostatud põhjalikud ning arusaadavad juhendmaterjalid aitavad õpilastel täita ülesandeid õigeks ajaks, korrektselt, rahuldavalt. Õpilased saavad aru, mida ja kuidas on vaja teha. Juhendmaterjalid aitavad õpilasi kursuse käigus jälgida ja määrata oma edasijõudmist.
Karismaatiliste õppevideote eripreemia: „Kommunikatsioon“
Kursuse autorid Anne Uibo ja Maarja Kask, Tartu Kutsehariduskeskus
Mis tegi teie arvates just teie kursuse auhinnaväärseks ja eriliseks?
Anne: Ju need videod olid need, mis sellele kursusele oma võlu andsid. Olen neid videoid kasutanud ka tavatunnis ja õpilastele on meeldinud. Kindlasti on oma osa ka sellel grupil, kelle tundides kursus valmis. Meie poolsed suured tänud Tartu Kutsehariduskeskuse rekreatsioonikursuse I aasta õpilastele.
Maarja: Otse õppetundidest üles võetud videod, mille köitvusel on peaosa õpetaja Anne Uibo oskusel hõivata kuulajate-vaatajate tähelepanu, rääkida paeluvalt, kaasahaaravalt. Õpilasedki ütlesid, et nad kuulasid neid tunde kaheksakümne kuni sajaprotsendiliselt samal ajal kui mõnes teises tunnis jagus tähelepanu õpetajale kümne-kahekümne protsendi ulatuses.
Millised olid peamised raskused ja takistused kursuse koostamisel?
Anne: Tehnilise poole pealt kindlasti videote töötlused ja filmitud materjalist valmisprodukti tegemine. Õpetajana oli raske lasta ennast iga tund üles võtta.
Maarja: Ei tunnetanud raskuste olemasolu. Tegelikult oleks küll tahtnud kursust luua koostöös teiste koolide õpetajatega, et saada kogemusi ja koostegemise käigus teadmisi kasvõi teiste õpetajate vaatenurkadest teemadele ja ehk ka õppematerjale.
Mis on teie enda jaoks e-kursuse loomise ja läbiviimise juures kõige suurem töörõõm?
Anne: Õpilaste kaasatulemine, nende osalemine kursuse jooksul, Maarja Kase ja minu vaheline koostöö, uute ideede ja vaatenurkade tekkimine. See, et kursust saab kasutada ka mitte ainult e-kursusena. Minul isiklikult uute teadmiste saamine ja muidugi mängurõõm.
Maarja: Rahulolu, et saad teha midagi, mis Sulle meeldib ja mida oskad ja seda takistamatult ja täie pühendumisega.
Millist nõu annate teistele e-tegijatele?
Anne: Igal juhul tasuks teha e-kursusi, kuna need võimaldavad õpetajal-koolitajal oma tegevusvälja tunduvalt arendada. Võimaldavad õppida ja areneda iseendal, saades uusi teadmisi, ning katsetada oma piire. Nii et, tuult tiibadesse ja kiirust näppudesse.
Maarja: Kui vähegi võimalik, kaasa e-tegemistesse kolleege oma koolist ja mujalt.
Põhjaliku ja illustreeritud õppematerjali eripreemia: „Lõikelilled“
Kursuse autor Taavi Tuulik, Suuremõisa Tehnikum
Mis tegi Sinu arvates just Sinu kursuse auhinnaväärseks ja eriliseks?
Kursus tutvustab üle 300 lilleseades kasutatavat taime ja muud materjali kokku 310 slaidil. Ju ta siis vist lõi massiga.
Millised olid peamised raskused ja takistused kursuse koostamisel?
Takistusi ei mäleta, kuid kursuse loomine võttis väga palju aega. Palju tuli juurde õppida, mis on ju tore.
Mis on Sinu enda jaoks e-kursuse loomise ja läbiviimise juures kõige suurem töörõõm?
Meeldiv oli see, et Moodle keskkond pakkus välja just sellised võimalused, mida mu õpilased vajasid. Suurim rõõm oligi see, kui õpilased leidsid, et nad on e-kursusest õppimisel väga palju abi saanud.
Millist nõu annad teistele e-tegijatele?
Looge kindlasti igal võimalusel elektroonilisi õppematerjale. Kui neid koguneb piisavalt, vormistage see kõik e- kursuseks. Õpilased saavad olema väga tänulikud.