Kuressaare Ametikooli haridustehnoloogi Jane Mägi eestvedamisel kirjutasime e‑Kutsekooli konsortsiumi haridustehnoloogidega Leonardo da Vinci programmist taotluse õppelähetusteks. Projekt kiideti heaks ja saime rahastuse.
Esimene lähetus viis meid 4.–10. oktoobrini Lõuna-Inglismaale Plymouthi. Reis oli pikk – kolm tundi lennukiga, 40 minutit rongiga ning üle viie tunni bussisõitu.
Plymouth
Plymouth asub kahe jõesuudme vahel. Ka merelaht ulatub linna sisse. Linnas on palju vaatamisväärsusi, alates vanadest kirikutest ja ülikoolist oma 30 000 üliõpilasega ning lõpetades akvaariumiga.
Lähetuse teine päev viis meid kohtuma vastuvõtva organisatsiooni Tellus Group LTD esindajatega ja ekskursioonile linna ümbrusse. Külastasime Buckland Abbey mõis-muuseumi, mis oli koduks Francis Drake’ile, kuulsale Inglise meresõitjale. Muuseumis nägime ja kuulsime palju huvitavat tolle aja ajaloo ja elu-olu kohta.
Seejärel sõitsime Dartmoori rahvusparki, kus nägime Inglismaa vanimat kivisilda ja ca 3500 aastat vana asulakohta mägedes (Grimspound).
Ühendkuningriigi kutseharidussüsteem
Kolmanda päeva hommikul tutvustati meile Inglismaa haridussüsteemi. Kutsekoolides on väga levinud meile tuntud Õpipoisi projekti meenutav töökorraldus.
Ühendkuningriigi kutseharidussüsteem on paindlik, kutse omandamisel on võimalik valida erinevate haridussuundade kuue kvalifikatsiooniastme vahel. Kõik kutsehariduse pakkujad järgivad valitsuse poolt ette nähtud standardeid. Erilist huvi pakkus meile Ühendkuningriigi valitsuse toetatav e-õpet ja infoteenuseid pakkuv võrgustik nimega Learndirect. See pakub õppimiseks üle 750 e-kursuse, mida saab kasutada kas kodus olles või Learndirecti keskustes, ning infot 500 000 üleriigilise e-kursuse kohta.
Plymouthis ja selle lähiümbruses paikneb neli Learndirecti keskust. Huvitav on märkida, et Learndirecti keskused ei paikne mitte ainult õppeasutustes, vaid ka (interneti)kohvikutes – olulisimaks peetakse õppija mugavust ja heaolu! Igas keskuses on võimalik kasutada tuutori abi, kui e-kursusel õppijal peaks mingi probleem tekkima.
Koolikultuurist Inglismaal
Neljanda päeva ennelõunasel ajal tutvusime ühe Inglismaa edukama taksofirma TaxiFast koolitussüsteemiga. Võõrustajaettevõte hindab väga kõrgelt täiendkoolitust, mistõttu on investeeritud palju just inimeste koolitamisse. Lisaks täienduskoolitusele on investeeritud ka tehnoloogiasse – nelja aastaga 5 miljonit Inglise naela. Kõik oli väga hästi organiseeritud, mistõttu on ettevõttest saanud juhtiv taksoettevõtte Inglismaal.
Seejärel külastasime spordikolledžit nimega Sir John Hunt Community Sport College. Tegemist on suure riikliku üldhariduskooliga, kus õpivad eri vanuses õpilased. Koolihoone oli neli nädalat tagasi avatud. Silma torkas õppeklasside väga hea varustatus õppevahenditega, huvitavad arhitektuurilised lahendused. Igas klassis oli interaktiivne tahvel, klasside uksed olid klaasist, pingid olid paigutatud paljudes klassides ringikujuliselt. Töö toimus enamasti rühmades, kasutati aktiivõppemeetodeid, praktilist tegevust. Mitmetes klassides oli näha ka abiõpetajaid. Mida noorem klass, seda rohkem on klassis õpilasi (20–24), mida vanem klass, seda vähem (6–8, maksimaalselt 16). Selles koolis õnnestus meil külastada ka tunde. Silma jäi õpilaste väga hea suhtumine nii õpetajasse kui ka koolitöösse. Õpetajad paistsid silma erakordse sõbralikkusega – õpetaja on Inglismaal pigem kaaslane ja teejuht, kes ei anna kala, vaid pakub õnge. Ning loomulikult toimus kõik ehtinglasliku viisakusega. Meeldis suhtumine sportimisse koolis, peetakse vajalikuks ka lapse kehalist arengut.
Haridussüsteemis tähtsustatakse lisaks teoreetilistele teadmistele loodusteadustes ja keeleoskusele ka praktilisi oskusi. Põhikooliastmes on ainete nimekirjas ka puutöö, kokandus, disain, elektroonika jne. Juba esimeses haridusastmes tutvustatakse noortele erinevaid elukutseid just eelpoolnimetatud ainete abil. Huvitavana tundus ka kogu kooli ülesehitus. Ühes kooli kompleksis on korraga õppimas nii algkooli, põhikooli kui ka keskkooli õpilased. Lisaks õpivad samas koolis veel ka erivajadusega lapsed ning koolis on õhtused täienduskoolituskursused näiteks teismelistele lapsevanematele.
Traditsioonid ja kehaline kasvatus on Inglismaal sügavalt juurdunud
Viiendal päeval õnnestus meil näha Inglismaa pikkade traditsioonidega poistekooli Devonport High School for Boys. Seal õpivad poisid, kes soovivad hiljem minna edasi õppima kõrgkooli. Valik on võimalik teha inseneri- ja keelekallaku vahel. Plymouthis on üks poiste ja kaks tüdrukute “eliitgümnaasiumi”. Koolid on riiklikud, seega tasuta. Konkurss ühele kohale on umbes 1 : 10.
Kasutusel on ka elektroonilised päevikud ja õppematerjali edastamine toimub peamiselt intraneti kaudu. Alla 18aastaste õpilaste pildistamine võib toimuda ainult vanemate loal – uhket koolivormi kandvat õpilast niisama pildistada ei tohi. Vaimu värskendamiseks tegeldakse iga päev kehakultuuriga.
Kinnisvarahinnad on eliitkoolide läheduses kõrgemad
Keeleõpetuses kasutati väga oskuslikult interaktiivset tahvlit. Tunnid kestavad selles koolis 60 minutit. Õpetaja, kellel on vaba tund, peab olema alati valmis teist õpetajat asendama minema. Koolis on koolivorm ning suurepärased sportimisvõimalused. Õpetajad tundusid väga entusiastlikud, rõõmsad, täis tegevusindu, uhked oma kooli üle. Siin saime kuulda ka seda, et kinnisvarahinnad on eliitkoolide läheduses kõrgemad kui mujal. Kui laps pannakse sellisesse kooli õppima, siis tahavad vanemad, et tema koolitee ei oleks pikk ja kolitakse koolile lähemale. See ajabki hinnad kõrgeks.
Kojusõit
Seitsmendal päeval sõitsime koju tagasi. Sõit algas hommikul kell seitse ja Tallinna jõudsime alles pärast südaööd.
Soovitame kõigil haarata kinni võimalusest ja kirjutada projekte, et saada suurepäraseid kogemusi vahetult eri riikide haridussüsteemide ja kultuuriga tutvuda. Kolmteist haridustehnoloogi Eesti e-Kutsekoolist ja kaks e-Õppe Arenduskeskuse töötajat moodustasid suurepärase reisiseltskonna.
Põhjalikumalt võib reisimuljetega tutvuda wikis.
-
Erki End, Tallinna Teeninduskool
-
Heikki Eljas, Tallinna Majanduskool
-
Kaarin Vask, Rakvere Ametikool
-
Katrin Kisand, Tartu Kunstikool
-
Külli Jacobson, Räpina Aianduskool
-
Lui Piirsalu, Tallinna Teeninduskool
-
Maarja Kask, Tartu Kutsehariduskeskus
-
Tiina Kasuk, Kehtna Majandus- ja Tehnoloogiakool
-
Tiiu Krist, Tallinna Tööstushariduskeskus
-
Varje Tipp, Pärnumaa Kutsehariduskeskus
-
Veronika Tuul, Tallinna Polütehnikum
-
Viive Karusion, Paide Kutsekeskkool
-
Virgo Õitspuu, Olustvere Teenindus- ja Maamajanduskool