Õpetan kuuendale, seitsmendale ja kaheksandale klassile eesti keelt ja kirjandust. Üks, mis kooli tööle minnes kohe selgeks sai, oli see, et tänapäeva noored veedavad tõesti väga palju aega internetis. Panin õige pea tähele, et nad ei oska nüüdisaegseid tehnikavõimalusi ja internetti kasutada funktsionaalsematel eesmärkidel kui puhas meelelahutus.
Otsustasin luua igale klassile, keda õpetan, blogger.com-i keskkonda blogi, kuhu iga nädal kirjutamine kujuneks üheks suuremaks hindeliseks projektiks veerandis. Ülesanne täidab mitut eesmärki: juba eelnevalt mainitud interneti kasutamise oskuste laiendamine, pidev kirjutamine, pikaajalises projektis töötamine ja oskus leida ideid kirjutamiseks. Ülesandega liitumiseks pidi iga õpilane endale looma Gmaili konto. Konto loomist ja keskkonnaga liitumist on kõige lihtsam teha ühiselt arvutiklassis, muidugi juhul, kui see on võimalik.
Blogiprojekti võib teha õpilastele tuhandel moel. Minu ülesanne õpilastele on vaid üks paljudest võimalustest. Õpilased peavad kirjutama veerandi jooksul igal nädalal blogikeskkonda ühe postituse, mille pikkus on vähemalt 75 sõna. Viimasel nädalal nad kirjutama ei pea, siis toimub hindamine. Teema, millest kirjutada, on täiesti vaba. Peab tõdema, et selline vabadus ehmatas õpilased alguses ära, kuid mida aeg edasi, seda põnevam on näha, kuidas nende oskus ja julgus lihtsalt kirjutada pidevalt areneb.
Antud ülesanne ergutab olulisel määral ka õpilase omavastutust, sest ta peab ise kodus jälgima ja endale meelde tuletama, et blogi tuleb kirjutada. Tõsi, tuletan seda neile ka igal nädalal klassiruumis meelde. Meil on klassiruumi seinal tabel, kust saab näha, kes möödunud nädalal blogisse postituse kirjutas. Niimoodi iga nädal õpilaste blogisid lugedes ja üles märkides, kes on teinud ja kes mitte, pole ka minul lõpus suurt töökoormat – tavaliselt kontrollin postitusi esmapäevaõhtuti ja see võtab aega alla tunni.
Blogiprojekti võib teha õpilastele tuhandel moel.
Erinevalt kirjanditest ja teistest akadeemilisema iseloomuga kirjutistest ma blogipostituste õigekirja ei hinda. Vahel kirjutan küll õpilasele blogi alla kommentaariks, kuidas tegelikult üht või teist sõna kirjutama peaks. Selle ülesande idee on eeskätt panna õpilane lihtsalt kirjutama – ma tahan, et neil kaoks hirm kirjutamise ees ja et nad oskaksid end võimalikult vabalt ning lahtise mõttega kirjalikult väljendada. Vahel õpilased küsivad üle, miks nad seda blogi ikkagi kirjutama peavad. Vastan neile enamasti, et ühe ööga soravalt kirjutama ei õpi. Fakte ja kuupäevi saab pähe õppida küll, kuid kirjutamist peab pidevalt harjutama.
Kuidas ma siis ikkagi hindan? Ma hindan seda, kas piisava pikkusega postitused on olemas. Esimese poolaasta lühematel veeranditel oli reegel selline, et kui üks postitus on puudu, siis hinne langeb ühe võrra. Teisel poolaastal aga, kui veerandid on pikemad, kukub iga puuduva postitusega hinne poole võrra, ehk siis ühe puuduva postitusega on võimalik saada veel hindeks 5-. Tundub ju lihtne, kuid enesedistsipliinis on paljude õpilaste jaoks veel suur arenguruum. Seetõttu on õpilastele päästerõngaks võimalus teha blogipostitusi järele ka hiljem, kuid siis tuleb puuduva kirje asemel kirjutada juba kahekordse pikkusega tekst. On juhtunud ka seda, et mõni õpilane on saanud blogiprojekti eest negatiivse hinde, sest ta ei olnud võimeline iseseisvalt töötama.
Vaheaegadel nad kirjutama ei pea, kuid on olnud mitu juhust, kus õpilane on ikkagi teinud mõne blogipostituse lihtsalt seetõttu, et on igav.
Mõnel õpilasel on olnud mure, et arvuti on kodus katki või ei pääse enam mingil põhjusel ligi oma kontole. Sel juhul olen lubanud esitada endale postitusi paberil, et võimaluste puudumisel usin õpilane siiski kehva hinnet ei saaks. Samas avaldan siis ka lootust, et probleem õige pea laheneb, sest eesmärk on ju ka internetis vajaminevate pädevuste laiendamine.
Õpilaste suhtumine blogimisse on olnud erinev. Eks igasugune lisakohustus tundub tüütu, kuid näib, et neile siiski meeldib vahelduseks mujale kui vihikusse kirjutada. Vaheaegadel nad kirjutama ei pea, kuid on olnud mitu juhust, kus õpilane on ikkagi teinud mõne blogipostituse lihtsalt seetõttu, et on igav. See on äärmiselt positiivne, et nad on leidnud endale lisaks arvutimängudele ja muule lihtsale meelelahutusele vahelduseks ka kirjutamise kujul igavuse peletaja.
Postitusi lugeda on minul kui õpetajal ka ääretult põnev. Ma saan õpilastest ning nende huvidest ju palju rohkem teada ja see tuleb mulle kasuks klassiruumis – saan tunde ning õpitavat materjali vastavalt õpilaste huvidele kohandada. Samuti on neid kirjeid lõbus lugeda. Oluline informatsioon, mida blogist leian, on ka õigekirja puudutav – saan teada, mis on üldised kitsaskohad ja kuidas nad üldse tegelikult keelt kasutavad. Toon siia mõne muhedama näite ehtsal ja korrigeerimata kujul.
Jälle nädal
See nädal läks üpris kiiresti kuni laupäevani. Laupäev oli nii iga kuna oli venna sünnipäev. Ja vabandust, aga need külalised olid juhmid. Täna (pühapäeval) on tal päriselt sünnipäev ja täna peaksid targemad inimesed tulema.
Reedel värvisin ka juuksed siniseks. Tulemus on üsma lahe. Aga ma vist ei julge homme kooli tulla. JA MA POLE EMO!!!!!
Võiks mingit filmi vaadata kuni külalised tulevad, aga ei tea mida. Vaataks äkki … ah ma ei tea. Ma vaatan siis “The Amazing Spiderman’i” siis.
Tüdruk, 7. klass
Heh yo kirjutan siis niisama selle värgi kuna jube igav on. Vaatasin et kas keegi on kirjutanus vaheajal siia midagi aga vot sulle nalja keegi polnud kirjutand siia. Oh kell sai 4 aga nii igav on mõnes mõttes oli kooli aeg suht lahe. Kool oleks lahe kui koduseid poleks siis oleks kõik ok. Aku saab kah kohe tühjaks minul kuika ipodil niiet pAka!
Noormees, 7. klass, 27. detsembril (jõuluvaheaeg)
KOOL
Mulle ei meeldi koolis käia, kuna sa pead iga hommik vara ärkama, ma pean ärkama kell 06.50 mis on õudne. Teine asi on see, et pärast kooli lõppu kui koolist minema saad on ka kodutöö!!!! Haige lihtsalt jõuad koju ja siis vaatad E-kooli, seal on mingi 6 asja õpida tavaliselt see on kohutav ja pluss sellele veel lugeda ka raamatud. Mina muidugi ei õpi ainult 5dele kuna olen laisk, ma ei õpi kõike korralikult, ma arvan et koolist antakse liiga palju õppida ja kool hakkab liiga vara.
Noormees, 8. klass
Jouks!!
Tsau mis teete?Ma niisama.Käisin isa juures ja ostsin endale uued papud :D.Teisipäeval juuksur aa jee!!Ei aga tegelt asi on selles,et ma oma sõbraga tülis nii,et pääris lahe -.-Aga ma loodan,et me lepime varsti ära :).Tahaks õuue minna aga keegi ei saa.Homme kooli ja.Töpas teeme piparkooke 😛 Nom Nom!!Õnneks ei pea me sokki tegema.Positel võiks juba töpa tund olla meie hullu õpsiga xD.Nuu mida ma veel räägin siis?Ega midagi nagu polegi väga rääkida olge kallad ja vaadake,et enne jõule haigeks ei jääks! Tsau-Pläuu!
Tüdruk, 7. klass