Alanud õppeaastal on üldhariduskoolide õpetajatel ja õpilastel täiesti uued valikkursuste võimalused: Eesti Teadusagentuuri tellimusel on TeaMe programmi raames valminud gümnaasiumi matemaatika ja loodusainete valdkonna valikkursuste kaheksa õppekomplekti. Valikkursused on mõeldud tänapäeva teaduse ja tehnoloogia saavutuste ja rakenduste tundmaõppimiseks koolis. Õppematerjalide loomisesse panustasid Tallinna Tehnikaülikooli, Tallinna Ülikooli, Tartu Ülikooli, Kaitseväe Ühendatud Õppeasutuste ja Tallinna Reaalkooli teadlased, õppejõud ja õpetajad. Materjale katsetati ka koolides.
Tegu on järgmiste õppekomplektidega: “Geoinformaatika”, “Arvuti kasutamine uurimistöös”, “Majandusmatemaatika elemendid”, “Joonestamine“ (valmib novembris 2013), “Elu keemia“ (valmib novembris 2013), “Mehhatroonika ja robootika”, “Rakenduste loomise ja programmeerimise alused”, “Loodusteadused, tehnoloogia, ühiskond”. Iga õppekomplekt koosneb elektroonilisest õpikust, töölehtedest, e-kursusest Moodle’is, õpetajaraamatust ja teistest lisamaterjalidest. Kursuste lühikirjeldused leiab Eesti Teadusagentuuri kodulehelt või e-õppe uudiskirja eelmisest numbrist (/). Koolid ise otsustavad, kas ja missugune kursus oma õppekavva lisada.
TeaMe programmi õppematerjalide koordinaator Katrin Saart, kust huviline vastvalminud materjalid leiab ja kellelt saab vajaduse korral nõu küsida?
Kõik õppematerjalid hakkavad olema vabalt kättesaadavad Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse (HITSA) Innovatsioonikeskuse Moodle’i e-õppe keskkonnas http://moodle.e-ope.ee üldhariduskoolide kategoorias “Gümnaasiumi valikkursused” ja portaalis www.koolielu.ee rubriigis “Õppevara”. Abi saamiseks võib pöörduda Moodle’i infokontakti poole, alustuseks aitan info jagamisel ka mina.
Juunis tutvustati Tallinna Reaalkoolis uusi valikkursuseid esimest korda kõikidele huvilistele õpetajatele. Kas vahepeal on õppematerjalides mingeid arenguid toimunud? Kas olete juba tagasisidet saanud?
Suve jooksul on õppekomplektid Eesti Teadusagentuurile üle antud ja e-kursused HITSA serverisse üle tõstetud. Materjalides on tehtud pisiparandusi ning veel kord kontrollitud, et õppekomplektides kõik vajalik olemas oleks. Tagasisidet oleme esialgu saanud peamiselt nendelt õpetajatelt, kes materjale väljatöötamise ajal testisid ning see tagasiside on olnud valdavalt positiivne.
Õppematerjalide valmimine oli ilmselt keeruline ja mitmekihiline protsess. Kui nüüd tagasi vaatate, siis mis oli kõige raskem, mis kõige positiivsem? Mida te ise selles protsessis õppisite?
Tõesti, kogu protsess on olnud mitmekihiline ja pikk. Erinevatel kursustel olid erinevad probleemid, kuid kõige pingelisem oli meeskondadele tihe ajagraafik materjalide loomisel ja nende katsetamisel. Kõige positiivsem on ehk see, et katsetamisel osalenud õpetajatest mitmed jätkavad valikkursuse õpetamist, kuid veelgi rõõmustavam on tõesti suur huvi valminud materjalide kasutusele võtmise vastu. Samuti on hea meel selle üle, kui õpilase jaoks on kursuse tulemus midagi enamat kui hinne pärast 35 õppetundi.
Näiteks tegi Tallinna Reaalkooli õpilane ettekande GIS-päeval, kus ta tutvustas erialaspetsialistidele oma uurimustöö tulemusi, mis oli otseselt seotud geoinformaatika valikkursuse läbimisega. Samuti olid positiivsed ühised kokkusaamised õppematerjalide meeskondade ja retsensentidega, kui arutasime tehtud ettepanekuid materjalide parendamiseks.
Mida ise õppisin? Näiteks programmeerimist ma selgeks ei saanud, hoolimata õppekomplekti korduvast lehitsemisest erinevatel etappidel. Materjale lugedes pidasin küll silmas just seda vaatepunkti, et kuidas oleks, kui mina peaksin seda õpetama. Kõiki neid valikkursusi ma siiski õpetada ei julgeks.
Mida tooksite esile õppematerjalide koolides katsetamise perioodist? Meil vist ei ole puudust hakkajatest õpetajatest, kes on nõus uusi väljakutseid vastu võtma?
Kõik õpetajad (koolid), kes osalesid valikkursuste õppekomplektide katsetamisel, olid väga tublid. Õpetajatel võttis see kindlasti rohkem aega, kui nad algselt arvasid. Teisalt oli materjalide läbikatsetamine väga õige otsus. Materjale koostasid küll oma eriala eksperdid, kuid kasutama ja õpetama hakkavad õpetajad, seega tagasiside oli hindamatu väärtusega. Kuna õppekomplekti üks osa on e-kursus Moodle’i keskkonnas, siis seoses sellega tuli välja mitmeid probleeme meie koolisüsteemis.
Mis toimub õppematerjalidega nüüd, mil koolid on alustanud? Millest võib ühe või teise valikkursuse kasuks otsustamine sõltuda?
Kõigil õpetajatel on nüüd võimalik endale õppekomplekte alla laadida, tutvuda nendega ise ja tutvustada kursusi õpilastele. Õppematerjalide järgi on võimalik asuda kohe õppima või neid vajadusel kohandada. Samuti tasub jälgida infot koolituste kohta, mida pakuvad ülikoolid.
Tagasiside õpetajatelt selle kohta, millised võivad olla valikkursuste rakendamise takistused koolides, on väga erinev. Näiteks ei pruugi õpilased kursust valida või on kooli võimalused piiratud (ruumi- või rahapuudus). Aga peale selle võidakse vajada eelnevalt lisakoolitusi kursuste läbiviimiseks või ollakse juba liiga ülekoormatud, et lisakursusi õpetada.
Kas on ka juba uued õppekomplektid valmimas?
Toetavaid õppematerjale LTT valdkonna põhikursustele on juurde tellitud. Selle aasta lõpuks peaks valmima lisamaterjalid matemaatikakursusele “Matemaatika rakendused, reaalsete protsesside uurimine” ning järgmisel aastal füüsika “Elektromagnetismi” ja bioloogia “Organismide energiavajadus, organismide areng, inimese talituse regulatsioon” kursustele. Need õppekomplektid on mõeldud eelkõige olemasoleva õppevara täiendamiseks näitlikustavate materjalidega õpilastele ja metoodiliste materjalidega õpetajale ning on täielikult veebipõhised.