E-õppe keskkond on elektrooniline keskkond õppesisu (nt õppematerjalid, harjutused, testid) ja õppeprotsesside (nt juhendamine, tagasiside, arutelud, kodutööd, rühmatöö, hindamine) haldamiseks, selgitab haridustehnoloogia sõnastik. Selle peale küsisin mina Tori Põhikooli õpetajate käest: aga kui see “e” sealt eest ära unustada, siis milline on üks hea õpikeskkond? “Lihtne, huvitav, arendav, eakohane, innustav, inspireeriv, sõbralik, kaasaegne ja pingevaba,” vastasid õpetajad varmalt. Väga kiiresti liikusime funktsionaalsuste kirjelduse juurest väärtuste ja omaduste juurde, mida tahame ühes õppeprotsessis endaga kaasas kanda. Kõik õpetajate nimetatud on minu arvates väga head omadused, aga kuidas me seda huvitavat õpikeskkonda loome? Kuidas olla inspireeriv ja kaasaegne?
E-õppe keskkond on igal pool meie ümber
Selge see, et kui räägime, et hea õpikeskkond on kaasaegne, siis peab see tähendama kindlasti ka tehnoloogia kasutamist. Kui me võtame kasutusele mingi tehnilise vidina, siis saavutame omakorda kohe õppijate hulgas, kes on digitaalselt suuremad kirjaoskajad, suurema huvitatuse taseme. Aga ega ainult erinevate tehnoloogiliste lahenduste kasutamine meile tõotatud maad ei too. Vaja on õppemeetodeid, õppematerjali, õppeülesandeid, mis oskuslikult ühendavad endas ka digiajastu võimalusi. Tihti arvatakse, et e-õpe tähendab nn kasti laua peal (lauaarvutit) ja mingit keerulisemat elektroonilist süsteemi, näiteks õpihaldussüsteemi. Tegelikkuses on olemas väga palju lihtsaid vahendeid (vaata vahendeid nt haridusportaalis Koolielu http://koolielu.ee/tools), millega saab õppetundi mitmekesistada ükskõik millises aines. Alati ei pea tegema mahukat e-kursust või tervet e-õppetükki, et äratada õppijates huvi ja tagada õppeprotsessi kaasaegsus. Kuna üha enam on kõikidele kättesaadavad igasugused mobiilsed seadmed (nutitelefonid, tahvelarvutid jmt), siis saab ka internetimaailma igal ajal õppetöös üha rohkem ära kasutada. Selleks ei pea ilmtingimata koolis arvutiklassi broneerima.
Mitmekesisus tähendab pidevat muutust
Uurime veel neid nimetatud omadusi – huvitav, arendav, innustav – mina ühendaksin nad ühe sõnaga, see on “mitmekesine”. Just see on omadus, mida saab tehnoloogia pakkuda. Me saame ühendada õppetundi mitme meediumi (audio, video, animatsioon) ja seadme (arvuti, nutitelefon, tahvelarvuti, videokaamera) kasutamise. Selleks et pakkuda mitmekesisust õppijale, kes on harjunud iga päev korraga mitut infokanalit kasutama, peame kogu aeg kasutama erinevaid meetodeid ja lahendusi, s.t olema pidevas muutumises. Kõige rohkem vajavad õppijad õpikeskkonda, mis on seotud igapäevase eluga. Miks mitte kasutada nt geograafias GoogleMapsi (http://maps.google.com), et tekiks tervikpilt maailma paigust? Kokkuvõtvalt, eelkõige tulebki muuta õpitegevusi ning abikäe vajalike vahendite näol ulatavad meile siin tänapäeva tehnoloogia ja e-õppe meetodid.