Oktoobri lõpus autasustati 2013/14. õppeaasta digitaalsete õppematerjalide konkursi „Täna samm, homme teine“ võitjaid. Esikoht läks jagamisele – Kristiin Sidok Gustav Adolfi Gümnaasiumist lõi õppematerjali „Abiks käsitöö ja kodunduse õpetajale“, Külli Jäätma Türi Põhikoolist tegi õppematerjali „Veebiklass“. Kolmanda koha sai Merlin Kirbits Mammaste Koolist mahuka õppematerjali „Informaatika 5. klassile“ eest.
Uurisime autoritelt võidutööde kohta ning palusime neil jagada ka e-õppe uudiskirja lugejatega hea õppematerjali tegemise retsepti.

“Täna samm, homme teine” 2013/2014 õppeaasta konkursi võitjad: Kristiin Sidok, Merlin Kirbits, Külli Jäätma. Foto: Inga Kõue
1. Mis tõukas sind seda õpimaterjali looma?
Kristiin Sidok: Mul oli kogunenud palju ideid, mida soovisin huvilistega kuidagi jagada ning tõuke sain oma kooli haridustehnoloogilt Ingrid Maadverelt, kes innustas ideed õppematerjaliks looma. Ilma tema utsitamiseta ei oleks ma kindlasti nii hästi toimiva lõpptulemuseni jõudnud. Suur-suur aitäh! Samuti leidsin enda jaoks põneva keskkonna Thinglink, mis pani käima mõtted, milline võiks loodav õppematerjal välja näha.
Külli Jäätma: Veebiklassi õppematerjali ajendas mind looma minu klass – 18 toredat ja õpihimulist 1. klassi last! Soovisin neile pakkuda võimalust õppida erinevalt tavapärasest, kasutades vihiku ja õpiku asemel arvutit.
Merlin Kirbits: Õppematerjali koostasin eelkõige vajadusest. Asusin esimest aastat 5. klassile informaatikat õpetama ning mul ei õnnestunud leida internetist sobivat tervikmaterjali. Kindlasti mängis suurt rolli õppematerjali loomises paralleelselt „Tuleviku õpetaja“ koolitusprogrammis osalemine, mis inspireeris uusi teadmisi/kogemusi/oskusi kohe rakendama ning koos õpilastega järele proovima.
2. Kirjelda palun lühidalt oma õppematerjali ideed.
Kristiin Sidok: Õppematerjal on mõeldud eelkõige kõikidele käsitöö ja kodunduse õpetajatele, kuid ka kõigile teistele huvilistele. Õppematerjalis on käsitöö ja kodunduse tundide pidamiseks välja pakutud erilaadseid ideid, mis on välja toodud autori enda poolt jäädvustatud interaktiivsetel fotodel. Fotod eri teemadega on kergesti mõistetavad õppematerjalis esitatud legendi abil.
Külli Jäätma: Ideeks oli luua lapsesõbralik õppematerjal, mis sisaldaks veebivahenditega loodud mängulisi tegevusi. Loodud õppematerjali abil saab kinnistada-korrata tundides õpitut, arendada laste iseseisva töö oskust ning loomulikult õpetada ka arvutit kasutama.
Merlin Kirbits: Õppematerjali eesmärk on toetada informaatika ainekava läbimist. Õppematerjal koosneb õpetajale mõeldud materjalidest ja õpilasele mõeldud kuuest osast: 1) meilietikett; 2) laste turvalisus internetis, küberkiusamine, autoriõigused; 3) maalimine, pildistamine ja pilditöötlus; 4) tekstitöötlus; 5) esitlus; 6) kodulehekülg.
3. Milline on Sinu meelest hea õppematerjal ja millest lähtusid oma õppematerjali luues?
Kristiin Sidok: Hea õppematerjal on see, mis on lihtne ja loogiline ning üheti mõistetav ja arusaadav. Õppematerjalis toodud ideed peavad olema uudsed ja vaatajale huvipakkuvad, omades kas täielikult uut ideed või vanale ideele uut lähenemisviisi. Tänapäeva infoajastus peaks olema erinevatesse teemadesse oskuslikult lõimitud ka infotehnoloogia kasutus – kindlasti mitte äärmuslikult palju, nii et kõik oleks nutiseadmetel üles ehitatud, küll aga nii, et õpilased omandaksid teemakohast kasulikku informatsiooni ning tänapäeval vajalikke oskusi iseseisvalt ja kõiki võimalusi kasutades.
Külli Jäätma: Hea interaktiivne õppematerjal kutsub lapsi õppima – töökäsud on lihtsad ja arusaadavad, ülesanded mitmekesised ja mängulised. Õppematerjali loomisel lähtusin oma õpilastest ning kasutusel olnud õppekirjandusest. Peale õpitu kordamiseks mõeldud materjali püüdsin luua ka teemadega seotud huvitavaid ülesandeid, mis avardaks laste silmaringi ning pakuks neile uusi teadmisi.
Merlin Kirbits: Minu hinnangul on hea õppematerjal terviklik, hästi liigendatud, visuaalselt atraktiivne ja tehniliselt töökorras. Materjali sisu arvestab õppija individuaalseid vajadusi, erinevaid õpistiile, võimeid ja õpilase soove. Kindlasti sisaldab üks hea materjal ka õpilugu, kus autor selgitab enda nägemust selle kasutamisest ning annab metoodilisi näpunäiteid.Samuti pean oluliseks, et kui õppematerjalis kasutatakse teiste autorite tekste või illustratsioone, siis järgitakse autoriõigusi. Kõigest eelnevast olen püüdnud enda materjali loomisel kinni pidada.
4. Kes Sinu õppematerjalist abi/kasu saavad?
Kristiin Sidok: Loodetavasti saavad sellest õppematerjalist kasu kõik huvilised, kuid eelkõige kõik käsitöö ja kodunduse õpetajad.
Külli Jäätma: Veebiklassi õppematerjale soovitan eelkõige 1. klassi õpilastele. Õpetaja võib minna koos lastega arvutiklassi ja teha tunni seal, lahendades korraga ära nädala ülesanded eesti keelest, matemaatikast ja loodusõpetusest. Ülesandeid saab kasutada tunnis, näidates neid ekraanil või digitahvlil. Kui on võimalik kasutada tahvelarvuteid, saab Veebiklassi tundi teha tahvelarvutite abil. Samuti võib õpetaja jätta materjalid koduseks tööks. Loodud õppematerjali võivad kasutada ka lapsevanemad, kes soovivad kodus koos lapsega õpitut korrata.
Merlin Kirbits: Esiteks ja eelkõige on õppematerjal kasulik informaatika õpetajale. Materjali kasutamine aitab lihtsustada tööd ja võimaldab ettevalmistuseks kuluvat aega kokku hoida. Materjale saab omavahel integreerida ja õpilaste vajadustele vastavalt kohandada. Teiseks on õppematerjal kasulik kõikidele teistele aineõpetajatele ideede ja uute vahendite leidmiseks. Samuti peavad aineõpetajad tänapäeval paratamatult kokku puutuma ka referaatide ja esitluste koostamise või autoriõigustega. Kolmandaks on õppematerjalist palju abi ka lapsevanemale. See aitab neil olla õpitavaga paremini kursis ning võimaldab lapse juhendamist ja koos õppimist. Neljandaks on õppematerjal kasulik õpilasele, sest paljud ülesanded soodustavad iseseisvat õppimist ja teoreetiliste teadmiste ülekandmist igapäevaellu. Viiendaks on õppematerjal abiks kõigile kogukonna liikmetele, kes tahavad ennast IKT valdkonnas iseseisvalt täiendada.
5. Mida tähendab Sulle „Täna samm, homme teine“ konkursi võit?
Kristiin Sidok: Konkursi võit on mulle ääretult suur tunnustus ning motivatsiooniks luua ka tulevikus õppematerjale. Kunagi oli mul arusaam, et palju luuakse materjali vaid ise kasutamiseks, kuid olen arvamusel, et selliste konkursside olemasolu ja teistega oma materjalide jagamine on väga vajalik. Teeb head meelt, kui tehtut märgatakse ning kui kellelgi teisel on sinu loodud materjalist kasu. See rikastab nii materjali loojat kui ka materjali kasutajaid.
Külli Jäätma: See on suur tunnustus. Ja „kirss tordil“. Õppematerjali loomine oli töömahukas, kuid nägin, millist rõõmu pakkusid Veebiklassi tunnid minu lastele. Loodan, et tänu Koolielule saavad nüüd ka teised 1. klasside lapsed Veebiklassist rõõmu tunda. Ehk kergendab see minu loodud materjal ka õpetajate tööd.
Merlin Kirbits: Õppematerjalide koostamine on väga pikka aega kuulunud mu elustiili juurde. Konkursil „Täna samm, homme teine“ osalen näiteks juba neljandat aastat. Kolmanda koha saavutamine tähendab, et olen „kolmandale mehele“ jälle sammu võrra lähemale jõudnud.
Mees läks mööda teed, kandes rasket kivi. Mööduja küsis temalt, miks ta seda teeb. Mees vastas: „Ma olen ori. Ma pean seda tegema. Mul on kästud seda teha.“ Teine mees tuli mööda teed, kandes rasket kivi, ja ka temalt küsiti sama küsimus. Tema vastas: „Mulle on selle eest makstud. See on küll raske töö, aga see ei ole halb töö.“ Kolmandalt mehelt, kes tuli mööda teed, kandes rasket kivi, sai samuti küsitud, miks ta seda teeb. „Ma ehitan katedraali,“ oli vastus. (Anonüümne autor).
6. Millist nõu annaksid teistele õppematerjali loojatele?
Kristiin Sidok: Loodan, et selline õppematerjali loomine innustab ka teisi looma oma aines õppematerjale – igat teemat on võimalik uudselt ja huvipakkuvalt kajastada ning teistele edastada. Paljud võivad olla arvamusel, et “ahh mis materjale mina loon, mul pole ju midagi uut pakkuda”, kuid olen kindel, et ka olemasolevatele ideele on tänapäeva võimaluste juures võimalik luua uusi ning nii õpilastele kui ka õpetajatele huvipakkuvaid nüansse.
Külli Jäätma: Kui on idee, aga ei oska leida sobivaid töövahendeid, peaks pöörduma kooli haridustehnoloogi poole, tema oskab kindlasti soovitada õiget tarkvara. Kui materjal on valmis, siis tuleb see kindlasti ise läbi katsetada ja paluda sama teha kolleegil – töö käigus leiab üles kõik sisse lipsanud vead.
Merlin Kirbits: Tehke seda, mis teile meeldib. Tehke seda kogu südamega ja nii hästi, kui te oskate.