E-õpe- võimalused igapäevases elus!

17. oktoobril toimus Täiskasvanud Õppija Nädala raames järjekordne e-õppe päev – juba viiendat aastat. E-õppe päevade algusajal olime oma tegevused suunanud peamiselt õppejõududele ja õpetajatele tuues neid e-õppe kaudu just õppija rolli. See roll ei ole neile kerge, kuid samas vajalik tehnoloogiliste vahendite rakendamiseks õppetöös, sest tänaseid õppijaid iseloomustab kõrgem valmisolek ja vajadus info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendite kasutamiseks.

Võime öelda julgelt, et Euroopa ja isegi maailma mastaabis on Eesti e-õppes silmapaistev tegija. Isegi kolleegid nt Ameerika Ühendriikidest imestavad meie koostöö mastaapsuse üle haridusasutuste ja -tasemete vahel. Eestile sarnast koostöömudelit e-Ülikooli ja e-Kutsekooli konsortsiumite näol ei kohta mujal maailmas. Isegi meie naabrid soomlased on oma e-Ülikooli konsortsiumit püüdnud pidevalt reformida, aga Eestile sarnasele koostöötasemele ei ole veel jõutud.

Eestil ei ole midagi häbeneda
E-õppe kiirele arengule on aidanud kaasa Euroopa Liidu positiivne suhtumine info- ja kommunikatsioonitehnoloogiasse. Euroopa Liidu haridusprogrammides e-õppe eraldi rahastamine tõi kaasa koostööprojektide järsu kasvu, mis on aidanud kaasa hariduse globaliseerumisele. Üks oluline tulemus tsentraliseeritud tegevustele on e-õppe terminoloogia ühtlus ja standardiseerimine. On heameel tõdeda, et väiksel Eestil ei ole midagi häbeneda – vastupidi – see koostöörong, mis läbi e-õppe veerema on pandud, kogub tuure ja rahvusvahelisi koostöövaguneid tekib pidevalt juurde.

Tänu e-Ülikooli ja e-Kutsekooli konsortsiumite loomisele puudub kõrgkoolide ja kutsekoolide vahel sisemine konkurents, vastupidi, püütakse hoopis üksteist aidata. Kahe aasta jooksul on arenenud välja tihe koostöö. Näiteks on kahe konsortsiumi omavahelise koostööna algatatud temaatiliste seminaride sari „Võrgustik võrgutab“, mille eesmärgiks on arutleda hariduse arengusuundadest erinevates valdkondades ning seeläbi tõsta õppe kvaliteeti. Tõeliselt mõnus on jälgida kuidas kõrgkoolide ja kutsekoolide õpetajad püüavad üksteist toetada ja aidata e-õppe juurutamisel igapäevasesse õppeprotsessi. Sünergia, mis on sündinud ühistel kohtumistel, on olnud muljetavaldav.

Kuni elan, õpin
Täna õpid sa käima, homme lugema ja ülehomme lennukit juhtima. Kui soovime täita oma unistusi, jõuda kõrgemale ja kaugemale, siis tuleb õppida ja teha seda pidevalt. Aastatega muutub suhtumine õppimisse. Õpitut püütakse aina rohkem kohandada oma elurütmi ja väljakutsetega töökohal. E-õpe loob rohkem võimalusi just täiskasvanud õppijatele, kellel on igapäevaelus kanda mitmeid rolle (lapsevanem, töötaja, kodanik jne) ning seetõttu piiratud ressursid enesetäiendamiseks.

KUNI ELAN, ÕPIN – nii kõlab meie tunnuslause. Tänapäeva info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendeid kasutades ei ole me enam seotud kindla õpiruumiga. Võimalused õppida, suhelda ja ennast täiendada on laiendanud e-õppe tegevusvaldkondade ulatust. E-õpe on igal pool ja erinevas vormingus, ta on märkamatult saanud üheks osaks meie elust. Küsimus on vaid selles, kas julgeme seda endale tunnistada. Kas püüame pakutavaga harjuda ja kohaneda või peame ühel päeval tõdema, et oleme ühest koolitunnist pausi pannud…?

Tags:

Autorist