Kvaliteedi kindlustamine kõrgkoolis

PRIMUS vaheleht

Euroopa kõrgharidusruumis kokkulepitud põhimõtete kohaselt lasub peamine vastutus õppe kvaliteedi eest kõrgkoolil. Eesti kõrgharidusstrateegia 2006–2015 järgi peab kõrghariduse kvaliteedikindlustussüsteem olema kaheosaline, sisaldades õppeasutuste sisest kvaliteedikindlustust ning riigipoolset kvaliteedinõuete kehtestamist ja kvaliteedijärelevalvet. 2011. a. käivitub Eestis institutsionaalse akrediteerimise protsess, kus hinnatakse kõrgkooli sisemist kvaliteedikindlustamise süsteemi (sh kõrgkoolile antud ülesannete täitmist ning tema juhtimise, töökorralduse ning õppe- ja teaduskeskkonna vastavust kõrgkooli eesmärkidele ja arengukavale). Selleks, et paremini ette valmistada institutsionaalse akrediteerimise ja õppekavagruppide hindamise korraldust Eestis, käivitati 2008. aastal programmi Primus raames pilootprojekt “Kvaliteedikindlustamine kõrgkoolis”.

Pilootprojekti eesmärgid:

  • aidata kaasa kõrgkoolide sisemise kvaliteedikindlustamise süsteemi arendamisele ja kõrgkoolide töö tulemuslikkuse tõstmisele;
  • selgitada välja kõrgkoolide tugevused ja parendamist vajavad valdkonnad arenguülesannete püstitamiseks ja edusammude jälgimiseks;
  • jagada kogemusi kõrgkoolide kvaliteedikindlustamise süsteemidest;
  • suurendada Eesti kõrgkoolide konkurentsivõimet tervikuna ning tõsta/toetada kõrgkoolide läbilöögivõimet Euroopa Liidus ja muus maailmas;
  • tunnustada kõrgkoole, kes panustavad kvaliteedisüsteemide arendamisse.

Pilootprojektis osales kaheksa kõrgkooli või kõrgkooli struktuuriüksust (Tartu Ülikooli loodus- ja tehnoloogiateaduskond, Tartu Ülikooli Narva kolledž, Tallinna Tehnikaülikooli mehhaanikateaduskond, Eesti Maaülikool, Tartu Tervishoiu Kõrgkool, Tallinna Tervishoiu Kõrgkool, Mainori Kõrgkool ja Sisekaitseakadeemia), kes valiti konkursi alusel. Pilootprojekti tulemusi analüüsiti, kasutades kolme erinevat sisendit – kõrgkoolide koostatud enesehindamisraport, assessorite koostatud tagasisideraport ning kõrgkoolide esindajate ja assessorite tagasiside protsessi kohta. Protsessi läbiviimise aluseks võeti kõrgharidusele kohandatud Euroopa auhinnamudel ja hindamismaatriks (EFQM Excellence Award, EFQM-European Foundation for Quality Management), mis annab hinnatavale võimaluse end võrrelda nii Eesti kui ka Euroopa organisatsioonidega.

Projekti edukaks elluviimiseks koolitati kõrgkoolide enesehindamismeeskondi ja välishindajaid, viidi läbi kõrgkooli enesehindamine ja koostati enesehindamisraport, korraldati kõrgkooli hindamine välishindajate (assessorite) poolt, koostati tagasisideraport ning tunnustati kõrgkoole, kes panustavad enam kvaliteedisüsteemide arendamisse ja paistavad silma heade tulemustega.

Projektist saadud teadmised ja kogemused toetasid kõikide osalejate arvates arusaamist kvaliteedijuhtimissüsteemide kasutamisest, andsid praktilisi teadmisi ja häid mõtteid edaspidiseks tööks ja arenguks ning näitasid selgelt välja kõrgkoolide kvaliteeditagamissüsteemide tugevused ja parendusvaldkonnad.

Protsessi tulemused ja protsessist saadud kogemused toetavad Eesti Kõrghariduse Kvaliteedi Agentuuri tööd eduka ja sisulise institutsionaalse akrediteerimise ettevalmistamisel ja läbiviimisel. 2010. aasta sügisest algab jätkuprotsess pilootprojekti läbinutele (eesmärk on vähemalt kolme parendustegevuse elluviimine ja nendele hinnangu andmine) ning alustavad uued kõrgkoolid kvaliteeditagamissüsteemi sisehindamisega.

Kvaliteedikindlustamise pilootprojekti analüüs on kättesaadav programmi kodulehel > õppekava > kvaliteedijuhtimine kõrgkoolis > pilootprojekti Kvaliteedikindlustamine kõrgkoolis analüüs.

Tags:

Autorist