Vahel võib õppida ka teistmoodi…

PRIMUS vaheleht

 

Olen õpetanud tudengeid, õpetajaid ja õppejõude juba üle kümne aasta. Vaadates tagasi oma õpetamise karjäärile,

Mentor “pimedat” menteed toetamas (Mentor Development Workshop, Saaremaa 2010)

 võin öelda, et olen õnnelik inimene, sest mul oli oma mentor, kes mind toetas, aitas asju näha teise nurga alt ning andis mulle konstruktiivset tagasisidet. Tol perioodil tundus see loomulik magistrandi ja õppejõu koostöö vorm, kuid nüüd võin öelda, et tegemist oli mentorlusega.

Mentorlus kui töö käigus õppimise toetamine on eelkõige kogemuste analüüs, dialoog ja küsimuste esitamine, et aidata menteel oma teadmisi ja tõekspidamisi hinnata ning restruktureerida.

Mentorõppejõud on kogenud kolleeg, kes toetab kaasõppejõu (mentee) professionaalset arengut, suunab teda oma tegevusi süvitsi analüüsima, annab tagasisidet, paneb vajadusel kahtlema ja vastuseid otsima.

Vaadates tagasi augustikuus lõppenud Angi Malderezi mentorite koolitusele, siis võiks välja tuua viis võimalikku mentorõppejõu rolli:

Mentorõppejõudude esimesed “lennutunnid” (Mentor Development Workshop, Saaremaa 2010)

Mudel (model) – olles menteele hea õppejõu või teadlase eeskujuks ja mudeliks. Õpetamise seisukohast näiteks pakkudes võimalust külastada oma tunde ning hiljem koos analüüsides kuuldut ja nähtut.

Sponsor (sponsor) – nn võimaluste pakkuja, näiteks tutvustades talle “õigeid” inimesi, laenutada raamatuid, tehes ühisettekanded konverentsil või kirjutades koos artikleid.

Vahendaja (acculturator) – aidates menteel saada täieõiguslikuks ühiskonna ja kogukondade liikmeks: eriala-, õppejõudude, kõrgkoolikogukonnad.

Toetaja (support) – olles menteele tugi tema õppejõuteel, nt hea kuulaja ja õlg, millel saab mentee nutta.

Õpetaja (educator) – olles menteele kui õppimist toetav trepp või tellingud, et mentee saaks õppida oma ja teiste kogemustest, et aidata menteel teha otsuseid enda ja õppijate õppimise toetamise protsessis.

Mentor ja mentee tööhoos (Mentor Development Workshop, Saaremaa 2010)

Praeguseks on kõrgkoolides juba üle 40 mentorõppejõu, kes toetavad ja on valmis toetama oma kolleege.

Lisainfo:

Mentorlusest saab lugeda täpsemalt: http://primus.archimedes.ee/node/80.

2011. aastal alustab programm Primuse toel veel 30 mentorõppejõudu ning loomisel on mentorõppejõudude võrgustik.

Mõeldes sponsori rollile, meenub mulle pilt mõne aasta taguselt konverentsilt, kus üks professor oli tulnud konverentsile oma magistrandiga. Nad tegid koos ettekande ning kohvipausidel tutvustas magistranti oma rahvusvahelistele kolleegidele. Sattusin paar aastat hiljem tollase magistrandiga ühel konverentsil suhtlema ning ta rääkis uhkusega, et tänu tollele konverentsile sai ta tuule tiibadesse – osales rahvusvahelise uurimisrühma töös, õppis semestri välisülikoolis ja teeb nüüd doktorantuuri.

Tags:

Autorist