Väiksed insenerid ehitavad roboteid

Edulugu
Sikupilli lasteaia õpetaja Triin Ruusile (keskel) andis idee lastele robootikat õpetada lapsevanem, kes sellest Koolielust luges.

Sikupilli lasteaia õpetaja Triin Ruusile (keskel) andis idee lastele robootikat õpetada lapsevanem, kes sellest Koolielust luges.

Saaliseinal suurel ekraanil toimetab hiiglane, toolidel on ootel arvutid, põrandal karbid Lego klotsidega. Ümberringi sagivad põnevil nägudega 6- ja 7-aastased lapsed: missuguse roboti me täna teeme? Alanud on tund Tallinna Sikupilli lasteaia robootikaringis, kus töö käib Lego WeDo komplektidega. Nendega saab ehitada ja programmeerida lihtsaid mootorite ja anduritega Lego mudeleid. Sikupilli lasteaed on üks kümnest lasteaiast, kus Haridus- ja Teadusministeeriumi, Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse ja MTÜ Robootika toetusel saab katsetada Lego WeDo robootikakomplekte.

Üks tund robootikaringis

Sikupilli lasteaia robootikaringi juhendab sama lasteaia õpetaja Triin Ruus. Kõigepealt tuletavad lapsed meelde, millised on reeglid ringitunnis: ei tohi kisada, kaaslasi segada ega tõugelda, Lego klotsidega tuleb hoolikalt ümber käia.

Seejärel vaadatakse koos multifilmi naljakast hiiglasest, kes jääb metsas tukkuma ja kelle lapsed üles äratavad. Tunnitöö ongi ehitada hiiglane ja kraana, mis selle tegelase üles vinnab. Põnevust kui palju, ikkagi hiiglane tuleb teha! Ja kraana ka veel!

Suurele ekraanile ilmub esimene joonis, alustatakse kraana ehitamist. Pilt on lihtne ja selge, kõik lapsed saavad aru, missugune klots kuhu paigutada. Õpetaja jälgib, et tempo oleks jõukohane, et kõik rühmad jõuaksid tööga valmis. Ja nii, pilt pildi ja klots klotsi järel see kraana sünnibki. Kus vaja, seal õpetaja abistab, näiteks mootori paigutamisel. Laste katkematu jutuvada käib asja juurde, sest kaaslast on ju vaja õpetada ja sekka tuleb seda ka rääkida, mis kassipoeg eile kodus tegi ja mis arvutimängu sai mängitud.

Poisid ehitavad süvenenult kraanat.

Poisid ehitavad süvenenult kraanat.

Kraana valmis, asutakse hiiglast meisterdama, täpselt samuti ekraanile ilmuvate juhiste järgi. Kokku läheb ehitamise peale umbes tund aega. Õpetaja Triin Ruus vaatab kõik tööd üle ja ütleb, kes võib arvutis programmeerimist alustada. Midagi keerulist selles tõesti ei ole: ette antud pildi järgi seab laps arvutiekraanil ikoonid ritta, seejärel hiiglane kraanakonksu külge, kraana arvutiga ühendusse, programm käima ja üles see hiiglane tõstetaksegi. Mis häält hiiglane teeb, saavad lapsed programmist ise valida.

Tunni lõpus korjatakse komplektid kenasti kokku ning tehakse kokkuvõte tunnist: mis oli raske, mis meelde jäi. Ja lapsed jõuavad veel hiiglasele sõbragi joonistada, kõik teevad lõpetuseks toreda pildi.

Robootika arendab laste koostööoskust

Lego WeDo pilootprogramm algas 2012. aastal Haridus- ja Teadusministeeriumi, Tiigrihüppe Sihtasutuse (nüüd Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus) ja MTÜ Robootika koostöös. Tallinna Sikupilli lasteaia õpetaja Triin Ruus, kuidas Lego WeDo programm teie lasteaeda jõudis?

„Ühe lapsevanema kaudu, kes andis meile teada, et sellist põnevat asja märkas ta Koolielu portaalis. Mina ei olnud varem robootikaga üldse kokku puutunud, aga tundus põnev ja väga teistsugune. Ütlesin, et lähen koolitusele ja uurin, mis see Lego WeDo on. Koolitus oli hea, kirjutasime kohe projekti ning taotlesime robootikakomplekte ning arvuteid. Saimegi kolm arvutit, kuus põhikomplekti ja kuus lisakomplekti. Meil tegutsevad 6-7-aastased lapsed, paar 5-aastast ka, kes olid robotitest väga huvitatud.“

Teisisõnu võib öelda, et tegu on mehhaniseeritud Legoga?

„Põhimõtteliselt küll. Lego klotsidest ehitatakse kõik valmis, juhiste järgi ja üheskoos. Siis lähevad lapsed arvuti taha ja saavad selle maja või masina või roboti, mida parasjagu teevad, liikumis- ja tasakaaluandurite abil liikuma panna ning hääled juurde valida. See neile väga meeldib. Kõik on hästi lapsesõbralik, programmeerimisel on abiks vastavate piltidega ikoonid.“

Missuguseid oskuseid Lego WeDo lapses arendab?

„Meil on oluline koostöö. Siis matemaatilised oskused, osa juppe on pikemad, osa lühemad, lapsed mõõdavad väga hoolega. Loogikat arendab kindlasti, nad õpivad juhendi järgi meisterdama. Loovuse osa tuleb ka juurde, aga et asi kindla peale tööle hakkaks, tuleb skeemi jälgida. Komplekt on kahe-kolme lapse peale, nad peavad suutma koos tegutseda, õpivad üksteisega arvestama. Joonised on näha suurelt ekraanilt, mõni saab kiiremini aru, teisel läheb aega, jälle tuleb üksteisega arvestada. Ja teist abistada, kui vaja.“

Lego WeDo on jätk Koolirobootikale

Programmeerimine võib alata!

Programmeerimine võib alata!

„Eesti Koolirobootika programm sai alguse 2008. aastal ja see oli suunatud teaduse ja tehnoloogia alade populariseerimiseks ja tutvustamiseks,“ ütles Koolirobootika projektijuht Ramon Rantsus. „See oli mõeldud eelkõige lastele vanuses 11+. Programmi jooksul sai selgeks, et lapsed ja nende vanemad valivad meelepärase suuna veel varasemas eas ja seega tuleb ka robootikapisikut süstida lastesse juba lasteaias. 2012. aastal olid meiega sama meelt ka Haridus- ja Teadusministeerium ning Tiigrihüppe Sihtasutus. Nii saigi võimalikuks lasteaedadele ja algkoolidele mõeldud WeDo pilootprogramm. Konkursiga valiti 12 asutust, millest kümme on lasteaiad ja kaks üldhariduskoolid. Nende roll on tõesti olla esimesteks katsejänesteks, et WeDo robootikaplatvormi huviringi vormis proovida ning ka lastega võistlustele tulla. Eks esimese tagasiside saame suve alguseks.“

Kuidas julgustada lasteaedu ja koole Lego WeDo-d kasutama?

„Ütleksin õpetajatele ja õpilastele, et kui nad oskavad arvutihiirt käes hoida, siis oskavad ka WeDo komplektiga ringi käia,“ lausus Rantsus. „Programmeerimine on mõeldud ju lastele alates viiendast eluaastast, seega midagi kaelamurdvat seal olla ei saa. Ning loomulikult julgustan ma lasteaiaõpetajaid tulema koolitusele. Paljud ei kujuta seda lasteaias programmeerimist väga ette, seega soovitan kas siis meie kaudu või otse pilootlasteaedadega ühendust võtta ja oma silmaga vaatama minna. 

Paljud ei kujuta seda lasteaias programmeerimist väga ette, seega soovitan kas siis meie kaudu või otse pilootlasteaedadega ühendust võtta ja oma silmaga vaatama minna.

2013. aasta sügisel külastasime me kõiki pilootasutusi, et kätte anda vastav riistvara (Lego WeDo-d). Samas viisime läbi ka esimese näidistunni. Laste tagasiside oli küll väga positiivne ja kõigile meeldis. Kui lapsed alguses lihtsalt panid Lego klotse kokku ja nende fookus oli pigem Lego mehikeste peal, siis pärast esimese WeDo liikuma panemist said nad kiirelt aru, et asi on põnev. Kui ikka sõber Jörgeni robot liigutab, siis nõuti meilt arvutit ning juhendamist, et ka oma robot liikuma saada.

Lego klotsidega puutuvad lapsed juba varases eas kokku. See arendab nende käelist tegevust ja väljendusoskust. WeDo pluss on see, et programmeerimine arendab ka nende loogilist mõtlemist ja lihtne mootor või andur annab muidu liikumatule Lego klotsihunnikule omamoodi elu. See on nende jaoks midagi uut ja põnevat.

WeDo programmeerimistarkvaras on olemas spetsiaalsed tegevused ja õpetaja ei pea ise jalgratast leiutama. Tegevuste juures on ehitusjuhend, programmeerimisjuhend ja muud õpetlikud juhised. Seega juhendaja suurim roll on vaadata, et Lego klotsid laua alla ära ei kaoks või sülearvutit maha ei pillataks.“

Kui ikka sõber Jörgeni robot liigutab, siis nõuti meilt arvutit ning juhendamist, et ka oma robot liikuma saada.

Lego WeDo populaarne ka Kuressaares

Kuressaare Naerusuu lasteaed on samuti pilootprojektis osaline. Õpetaja Siret Liivi sõnul on lapsed, vanemad ja õpetajad Lego WeDo projekti väga hästi vastu võtnud. „Vaatamata sellele, et komplektide kasutusala ei ole nii lai kui sooviks, on selle tegevused tõestanud oma asjalikkust. Selgeks on saanud, kes on paremad koostöötegijad või see, mis rolli keegi koostööd tehes võtab. Tegevused on näidanud, kui palju üks või teine laps on kokku puutunud arvuti ja hiire kasutamisega, toonud välja selle, kes tunneb rohkem, kes vähem huvi konstrueerimise vastu. Rõõmustame, et laste loovus on laiem kui täiskasvanul, sest ette antud projekti asutakse juba ise täiendama. Ja ilmselgelt jääb nende laste jaoks, kellele inseneriks olemine eriti põnev tundub, üks tegevus väheks. Nemad tahaks rohkem ja veel ning oleks valmis nokitsema ilmselt tunde.“

Fotod: Madli Leikop

Lego WeDo robootikakomplektidega saab lähemalt tutvuda 19. aprillil AHHAA Teaduskeskuses, kus MTÜ Robootika koostöös AHHAA Teaduskeskusega korraldab järjekordse robootikapäeva. Toimuvad robootika töötoad ja võistlused. Samuti näitavad WeDo pilootprojektis osalejad oma saavutusi Junior First Lego League (Jr.FLL) võistluse raames.

 

Tags:

Autorist