Sidudes õpetajakoolituse teooriat ja praktikat

Uudised

Nii Euroopas kui ka mujal maailmas on palju tähelepanu juhitud sellele, et õpetajakoolituse programmid ei toeta piisaval määral n-ö teoreetiliste õpingute seostamist praktikaga. Uurijad on märkinud, et praegused õpetajakoolituse programmid ei valmista tulevasi õpetajaid nende tööks piisavalt hästi ette, mistõttu on algajatel õpetajatel sageli raske päris kooliellu sisse elada, ettetulevate väljakutsetega hakkama saada ning ülikoolis õpitut rakendada. See põhjustab algajatele õpetajatele stressi ja märkimisväärne osa algajatest õpetajatest loobub oma ametist esimeste õpetamisaastate jooksul, selgus Euroopa Komisjoni 2009. aasta raportist. Seetõttu on hakatud õpetajakoolituses aina enam otsima võimalusi, kuidas ületada lõhet teooria ja praktika vahel.

Reflekteerimisega saab muuta õpetajakoolitust

2012. aasta novembris käivitus kolmeaastane Euroopa Liidu elukestva õppe projekt ACTTEA, mille eesmärk on toetada algajate õpetajate professionaalset arengut. Projekti nimi viitab õpetaja praktilisele kogemusele tugineva teadmise loomisele, selle teadvustamisele ja seostamisele teoreetiliste teadmistega, mis aitab algajaid õpetajaid nende tulevaseks tööks paremini ette valmistada. Selle projekti raames töötavad viie Euroopa ülikooli teadlased ühiselt selle nimel, et muuta enda ja teiste kogemuste mõtestamise ehk reflekteerimise kaudu õpetajakoolitus tähendusrikkamaks.

Tulevaste õpetajate professionaalse arengu toetamine

Suunatud refleksiooni protseduuri etapid

ACTTEA projekti raames on välja töötatud kolmest etapist koosnev videoga toetatud suunatud refleksiooni protseduur, mis toetab praktilise teadmise loomist ja selle seostamist teoreetiliste teadmistega. Allikas: Raili Allas.

ACTTEA projektil on kolm peamist eesmärki. Esiteks on projekti raames välja töötatud kolmest etapist koosnev videoga toetatud suunatud refleksiooni protseduur, mis toetab praktilise teadmise loomist ja selle seostamist teoreetiliste teadmistega. Suunatud refleksiooni käigus filmivad üliõpilased mõnd enda tegevust, valivad välja kaks endale tähenduslikku olukorda edasiseks analüüsimiseks ning seejärel reflekteerivad väljavalitud olukordade üle esmalt suuliselt kas üksi, koos kaasüliõpilase või koos praktikajuhendajaga ning seejärel kirjalikult individuaalse ülesandena. Väljatöötatud suunatud refleksiooni mudelit on juba rakendatud Eestis, Soomes, Hollandis ja Hispaanias ning üliõpilaste, praktikajuhendajate ja õppejõudude tagasiside on kõikjal olnud toetav ja positiivne.

Lisaks suunatud refleksiooni protseduurile luuakse projekti raames ka videovaramu ning koostatakse õpetajatele ja koolijuhtidele suunatud käsiraamat. Videovaramu eesmärk on tuua õpetajakoolitusse rohkem näiteid päriselust, suurendades seeläbi õpetajakoolituse elulisust. Videovaramus on näiteid kõigist partnerinstituutidest, mis aitab luua õpetajakoolituse Euroopa dimensiooni. Käsiraamatu eesmärk on toetada tegevõpetajate refleksiooni ja praktilise teadmise loomist, pakkudes välja metoodilised juhendid, kuidas õpetamissituatsioone analüüsida. Käsiraamat valmib 2015. aastal ning on kõikidele huvilistele vabalt kättesaadav.

*Projekti on rahaliselt toetanud Euroopa Komisjon.
Publikatsiooni sisu peegeldab autori seisukohti ja Euroopa Komisjon ei ole vastutav selles sisalduva informatsiooni kasutamise eest.euroopa_logo

Projektiga on võimalik täpsemalt tutvuda ACTTEA kodulehel (acttea.ut.ee) ning 4. detsembril Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse korraldataval „Võrgustik võrgutab“ seminaril “Mitmekesiste õppemeetodite rakendamine õppetöös” (vaata lähemalt HITSA Innovatsioonikeskuse kodulehelt).

Loe veel:

– Council conclusions of 26 November 2009 on the professional development of teachers and school leaders (2009). Official Journal of the European Union, C 302/04, 6–9.
– K. Hammerness, L. Darling-Hammond, & J. Bransford, (2005). How teachers learn and develop. Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do .
– K, Hammerness & K, Klette (2014). Examining opportunities to learn in practice: a study of teacher education in eight countries. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (Philadelphia, PA, April 3–7, 2014).
– F. A. J. Korthagen (2001). A broader view of reflection. Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education
– P. C. Meijer (2010). The teacher education knowledge base: Experienced teachers’ craft knowledge. International Encyclopedia of Education
– A. Lieberman, & D. H. Pointer Mace (2009). The role of „accomplished teachers” in professional learning communities: Uncovering practice and enabling leadership. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15(4)

Tags:

Autorist