Memorandum (e-memorandum 2006)

21. sajandi õppetöö eeldab õppeprotsessis info-ja kommunikatsioonitehnoloogiate (IKT) kasutamist. Õppimise aluseks on info, kogemuste ja teadmiste vahendamine. Õppesisu ja kasutatavad meetodid mõjutavad tugevalt teineteise arengut.

Praegu IKT vallas toimuval on õppimisele ilmselt drastilisem mõju kui seda oli Gutenbergi trükimasinal. IKT ei mõjuta mitte ainult info esitamist ja levitamist, nagu tegi seda trükitud raamat, vaid haarab kõiki õppeprotsessi komponente – suhtlemist, tagasisidet, hindamist ja õppeprotsessi haldamist.

Arvestades tehnoloogiliste muudatuste kiirust ning globaalsust, oleme tunnistajateks suurtele muutustele haridusvaldkonnas. Rahvusvaheliselt konkurentsivõimelise hariduse tagamiseks ei piisa lihtsalt muutustega kaasaminemisest, vaid tuleb ise olla uuenduste genereerija ja realiseerija.

Toimuvat võib nimetada kõiki inimesi puudutavaks tehnoloogiliseks revolutsiooniks. Noorem põlvkond läheb muutustega kaasa kiiremini, see leiab koha nende elustiilis. Tulemusena on nad IKT kasutamisel vilunumad kui nende õpetajad, õppejõud ja vanemad. Seda nähtust võiks käsitleda pigem uue võimaluse ja väljakutsena kui probleemina.

Kokkuleppeliselt kasutatakse IKT toega toimuva õppeprotsessi tähistamiseks terminit e-õpe. Perspektiivis näeme „e” kadumist selle termini eest, mis tähendab IKT vahendite kasutamist õppeprotsessi loomuliku osana. E-õpe ei ole senise õppeprotsessi jäljendamine IKT abil, vaid on õppetöö ümberkujundamine vastavalt uutele võimalustele. E-õppe kasutusele võtmine ei tähenda loobumist senistest headest õppimis- ja õpetamisviisidest, vaid pigem nende täiendamist ja avardamist.

Allakirjutanud on veendunud, et e-õpe võimaldab:
• tõsta õppe kvaliteeti, lihtsustades õppeasutuste ja õpetajate/õppejõudude vahelist koostööd ning integreerides erinevaid õppeaineid ja õppevorme;
• muuta õppimine efektiivsemaks ja kättesaadavamaks, taotledes seeläbi ühiskonna kõigi liikmete võimete maksimaalset realiseerimist;
• arendada õppijakeskseid motiveerivaid õppimisviise, kus õppijal on senisest olulisem roll õppeprotsessi kujundamisel ning luua seeläbi õppimist parimal moel toetav õppekeskkond;
• muuta kardinaalselt õpetaja/õppejõu töö sisu, luues võimalused õppeprotsessi individualiseerimiseks ning loominguliseks ja paindlikuks kujundamiseks lähtuvalt õppija eripärast;

Eelöeldust lähtudes kutsume nii õppijaid ja õpetajaid kui hariduse eest vastutajaid üles aktiivselt otsima võimalusi, kuidas parimal moel e-õpet rakendada. Kõigile kättesaadav kvaliteetne haridus on Eesti üks peamisi edu võtmeid ning e-õpe on üks olulisi viise, kuidas seda saavutada.

Aitame üheskoos kaasa õppetöö kättesaadavamaks, mitmekesisemaks ja indiviidi arvestavamaks muutmisel!

Memorandumi toetavad:

Ene Tammeoru (e-Õppe Arenduskeskus)
Kerli Kusnets (e-Õppe Arenduskeskus)
Vello Kukk (Tallinna Tehnikaülikool)
Marge Kusmin (Tallinna Tehnikaülikool)
Mati Heinloo (Eesti Maaülikool)
Hardi Tullus (Eesti Maaülikool)
Tauno Otto (Tallinna Tehnikaülikool)
Tanel Tärgla (Eesti Maaülikool)
Priidu Peetsalu (Tallinna Tehnikaülikool)
Airin Sulg (Estonian Business School)
Heikki Päeva (Estonian Business School)
Jüri Randjärv (Eesti Maaülikool emeriitprofessor)
Kristjan Rebane (Eesti Infotehnoloogia Sihtasutus)
Rein Ruus (Tallinna Tehnikakõrgkool)
Heli Noor (Tartu Ülikool)
Andres Mulin (SEB)
Lembit Viilup (IT Kolledž)
Krista Eskla (Tallinna Ülikool)
Ljudmila Bõlova (Ida-Virumaa Kutsehariduskeskus)
Pavel Nemtchenko (Ida-Virumaa Kutsehariduskeskus)
Merle Varendi (Audentese Ülikool)
Viive Karusion (Paide Kutsekeskkool)
Anne Villems (Tartu Ülikool)
Kaja Salum (IT Kolledž)
Alar Tamkivi (Eesti Infotehnoloogia Sihtasutus)
Reelyka Läheb (Tallinna Ülikool)
Jane Mägi (Kuressaare Ametikool)
Priit Lomp (Valgamaa Kutseõppekeskus)
Martinš Sarkans (Tallinna Tehnikaülikool)
Priit Joa (Tallinna Tehnikaülikool)
Imbi Väli (IT Kolledž)
Anne-Li Tilk (Kuressaare Ametikool)
Jüri Roosaare (Tartu Ülikool)
Jakob Kübarsepp (Tallinna Tehnikaülikool)
Toomas Sõmera (Eesti Infotehnoloogia Sihtasutus)
Mart Laanpere (Tallinna Ülikool)
Sirje Klaos (Tallinna Ülikool)
Aune Valk (Tartu Ülikool)
Peeter Normak (Tallinna Ülikool)
Indrek Alekõrs (Pärnu Saksa Tehnoloogiakool)
Vallo Nuust (Tartu Kõrgem Kunstikool)
Kalle Sammal (Tallinna Polütehnikum)
Kadi Kreis (Tartu Kunstikool)
Eero Kalberg (Kehtna Majandus- ja Tehnoloogiakool)
Meeli Kaldma (Tallinna Teeninduskool)
Sirje Rekkor (Eesti Hotelli- ja Turismimajanduse Erakool)
Hannes Mets (Rakvere Kutsekeskkool)
Raivo Täht (Tallinna Majanduskooli)
Mario Mikiver (Rakvere Kutsekeskkool)
Madis Lepik (Tallinna Ülikool)
Laur Speek (Valgamaa Kutseõppekeskus)
Heino Luiga (Räpina Aianduskool)
Kalle Tammemäe (IT Kolledž)
Anneli Kannus (Tartu Tervishoiu Kõrgkool)
Andres Tali (Eesti Kunstiakadeemia)
Anne Lüpsik (Eesti Maaülikool)
Ene Lindemann (e-Kool)
Viive Kibena (Põltsamaa Kodu- ja Põllutöökool)
Birute Klaas (Tartu Ülikool)
Ülle Ernits (Tallinna Tervishoiu Kõrgkool)
Tambet Valdma (Põltsamaa Kodu- ja Põllutöökool)
Sirle Budris (Sisekaitseakadeemia)
Priit Männik (Sisekaitseakadeemia)
Merje Vaide (Lääne-Virumaa Kutsekõrgkool)
Helle Noorväli (Lääne-Virumaa Kutsekõrgkool)
Enel Mägi (Tiigrihüppe SA

Tags:

Autorist